HU
ggdental-005.jpg
ggdental-005-rs-4.jpg
ggdental-005.jpg

Fogmegtartó kezelések / konzerváló fogászati ellátás

A vonzó megjelenés és az esztétikus mosoly elengedhetetlen feltétele, hogy a fogak egészségesek, épek, és lehetőleg ragyogóan fehérek legyenek. Genetika, a mindennapi fogápolási szokások, az elfogyasztott ételek azonban mind-mind hatással vannak a fogsor egészségére. Bár ma már a fogpótlásra is korszerű lehetőségek állnak rendelkezésre, de a fogorvosok célja egyértelműen a saját fogak megmentése. Ezt a célt szolgálják a fogmegtartó kezelések, amelyek között a fogtömés a legismertebb és leggyakrabban alkalmazott.

Amint szuvasodás jelenik meg a fog felületén, érdemes azt azonnal ellátni, ellenkező esetben egyre nagyobb méreteket ölt majd, és akár a fog megmentése is kárát láthatja ennek. A kezelés során a szakember eltávolítja a szuvas részt, arra törekedve, hogy a saját foganyagot minél nagyobb mértékben sikerüljön megmenteni. A kimagasló minőségű érzéstelenítőknek, valamint a vízhűtésű fogászati fúrógépeknek köszönhetően gyakorlatilag fájdalommentesen tömhető a fog. Nem mindegy azonban, hogy milyen anyagot használunk az eljárás során, ugyanis az egykoron alkalmazott amalgámtömések ideje már rég lejárt, s helyettük napjainkban az esztétikus fogtömések terjedtek el.

Amennyiben régi amalgámtöméssel rendelkezik, úgy érdemes annak cseréjére is odafigyelni, hiszen számos olyan tanulmány napvilágot látott, melyekben az amalgám egészségre káros hatásairól szólnak a szakemberek. A higanyt tartalmazó amalgám szerepet játszhat allergia, ízületi gyulladások, anyagcserezavarok, pszichés problémák, sőt, hajhullás és különféle autoimmun betegségek kialakulásában is. Abban az esetben, ha fémes íz, nyálfolyás, ínygyulladás, vagy szájüregi bizsergő érzés is kíséri az amalgám jelenlétét, úgy feltétlenül ajánlott a csere. A legjobb tehát minden esetben az, ha mihamarabb megszabadul a tömőanyagtól, és helyette a korszerű fogászat által alkalmazott esztétikus tömések, vagy a nagyobb foganyag pótlására alkalmas betétek mellett érdemes letenni a voksot.

Az esztétikus, műanyagalapú fogászati tömőanyagok fényre keményednek, fogászati ragasztóval rögzíthetőek, és strapabírásuk mellett rendkívül esztétikusak is. Az inlay, vagy ismertebb nevén a betét tulajdonképpen egyfajta átmenet a fogpótlás és a fogtömés között. A szakemberek kifejezetten akkor javasolják, ha a fog hagyományos úton történő tömése már nem valósítható meg biztonsággal. Ilyenkor lenyomat alapján fogtechnikai laborban készül el a betét, mely tökéletes, esztétikus, gyakran a saját fogtól megkülönböztethetetlen eredményt kínál a saját fog megtartására.

Ha a szuvasodást nem kezelik időben, akkor a baktériumok fogbélgyulladáshoz vezethetnek. Ennek hatására a fog érzékennyé válik a hidegre, melegre, s egy idő után ráharapási érzékenység is jelentkezik. Ekkor hozhat megoldást a gyökérkezelés, mely során a szakember speciális eszközök használatával eltávolítja a fertőzött beltartalmat, csatornafalat, tisztítja, fertőtleníti, átöblíti azt, majd ideiglenes tömés kerül a gyökércsatornába. A több kezelésből álló eljárás során ezután ismételt tisztítás következik, végül megtörténik a végleges gyökértömés elkészítése. Mivel a gyökérkezelt fogak esetében fennáll az elszíneződés veszélye, ezért hasznos lehet arra koronát helyezni, mely színben maximálisan passzol a fogsor többi darabjához.

Amennyiben a fog állapota még lehetővé teszi, úgy a szakemberek szerint is mindenképpen érdemes a saját fogak megtartását célzó megoldások mellett dönteni.

facebookemail